3 kilo in balans - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu 3 kilo in balans - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu

3 kilo in balans

Door: Ikaika

Blijf op de hoogte en volg Ikaika

29 September 2013 | Australië, Brisbane

De laatste week in Australie is voorbij gevlogen. Time flies when your having a good time. Ik geloof dat ik het dus wel naar mn zin heb ;)

Vuurtoren.

Maandag 23 september zijn Maui en ik naar de vuurtoren in Byron Bay gelopen. Het was een ontzettend mooie dag en we hadden wel zin om even actief te zijn. Op de kaart die we van het hostel hadden gekregen leek het super dichtbij. Op naar het lighthouse!
Onderweg hebben we veel moois gezien. Hoe verder we liepen, hoe meer we de hippies en backpackers achter ons lieten en hoe meer familie en luxe we tegen kwamen. Ook een stuk rustiger dan het dorpje, wat zo af en toe best wel fijn is. We kwamen langs meerdere strandjes die er gezellig uitzagen en waar we even gepauzeerd hebben. Best een lange tocht bleek het te zijn! Maar het was het zeker waard. Hoe dichter we bij het lighthouse kwamen, hoe mooier het uitzicht werd. Super mooi uitzicht over de bay van Byron Bay! Je keek ook over de oceaan uit waar je walvissen kon spotten! Dat was zoooo super vet. Eerste keer dat ik walvissen heb gezien en die beesten zijn echt HUGE! Niet te geloven hoe groot en met hoeveel ze waren! Ik ben echt heel blij dat ik dat heb mee mogen maken. Onderweg naar het lighthouse hebben Maui en ik ook nog op het meest oosterlijke puntje van het Australische vaste land gestaan. Eenmaal bij het lighthouse genoten van het mooie uitzicht, de zon en de rust.
Eenmaal terug in het hostel besloten we van het mooie weer te genieten op het strand om ook even uit te rusten. Muziek op en vol in slaap vallen. Mooie manier om een kleurtje te pakken. Ik ben nu dus iets bruiner en mijn haar iets blonder. Lekker zomers!

Minder weer, minder energie.

Dinsdag waren we nog een beetje herstellende van de ‘tocht’ richting de vuurtoren. Lekker uitslapen en wakker worden met helaas wat minder goed weer. Byron Bay is niet super groot en de golven waren niet aanwezig. We hadden het stadje al gezien, de vuurtoren al bezocht en nu hadden we weinig te doen. Ook weinig energie om wat te ondernemen dus hebben we een lekkere luie dag gehad. Helemaal prima en vrijwel schuldgevoelloos om een dag niks te doen, voor mij best een vooruitgang ;)

ZON ZEE STRAND

Jeeeeej woensdag was het mooi weer! Echt waar ik op had gehoopt de laatste dag in Byron Bay. Helaas weer geen goede golven dus we zullen Byron Bay verlaten zonder dat we gesurft hebben. Maakt niet uit, er staan nog genoeg surfspots voor mij op de planning! We hebben de laatste dag in Byron Bay heerlijk genoten van het goede weer. Op weg naar een nog bruiner kleurtje en blondere lokken. Echt super relaxed dagje gehad. Na onze stranddag in het dorpje wat gaan eten. In het hostel daarna nog even gechillt waarna we vroeg onze ogen sloten omdat de volgende dag de wekker EXTREEM VROEG zou staan.

Op naar Coolangatta! Surfers Paradise = speechless

Donderdagochtend in alle vroegte zijn we vertrokken naar Coolangatta. Op weg naar een nieuwe plek en nieuwe ervaringen. Het ligt niet zo ver van Byron Bay af, we waren er dan ook snel. Bij de busstop werden we opgehaald door de shuttle van het hostel. Onderweg vertelde de buschauffeur welke strandjes er allemaal waren en welk strand we echt moesten bezoeken. In het hostel snel alle spullen richting de kamer, even opfrissen en de straat op. Met de penny in de hand naar 1 super grote surfwinkel! Mega Huge winkel, niet normaal. Twee etages met op de bovenste verdieping een chaos van uitverkoop. Gelukkig heb ik me weten in te houden en ben ik met lege handen naar huis gegaan. Maar goed ook, want mn tas is aardig vol. Terug met de penny langs alle strandjes. Er hangt een hele goede sfeer in Coolangatta en er is ruimte genoeg voor iedereen op het strand. We eindigde op het strandje waar de Quiksilver Pro en Roxy Pro altijd wordt gehouden tijdens de ASP World Tour. Leuk om te zien en de golven waren hier wel goed. Wij wilde ook wel graag Surfers Paradise zien, dus geen tijd om te surfen maar met de bus richting Surfers Paradise.
Wat is dat een verschrikkelijke plek zeg. Zoals vele ons al hadden verteld was er weinig paradijs te vinden. We hebben ook nog gezocht naar surfers maar ook die waren nergens te bekennen. Ik denk dat ik het beste het kan uitleggen als een plek om toeristen te trekken en veel locals die niks met surfen hebben maar zich wel zo voordoen. Een plek die je gezien moet hebben om het echt te begrijpen, maar ook een plek die je niet gezien wil hebben omdat er weinig aan is…Al vond ik het natuurlijk wel vermakelijk om daar rond te lopen en alle ‘show’ te zien.

Kan het nog vroeger?

Vrijdagochtend naar Brisbane. Bus van 07.40, wekken van 06.00. De planning was om pas in de avond naar Brisbane te gaan, alleen dat ging m niet worden omdat ik mijn paspoort tussen 10:00-12:00 moet ophalen. Nogal belangrijk dus.
In Coolangatta werden we door dezelfde buschauffer opgehaald die ons van en naar surfkamp had gebracht! Zo toevallig, en hij herkende ons ook nog. Super leuk! Fijn om te weten dat je veilig in Brisbane zou aankomen.
In Brisbane aangekomen een stevig tempo gezet richting het hostel. Snel weer alles in de kamer neerzetten, kort opfrissen en de taxi richting consulaat pakken. We troffen een nogal geirriteerde taxichauffeur aan. Een andere taxi probeerde in te voegen voor ons, maar wij kwamen met nogal wat snelheid. Luid getoeter en een middelvinger de lucht in. Gepaard met wat gevloek en gemompel besloot meneer de taxichauffeur de andere taxi te gaan stangen. Dit betekende lekker de hele weg gebruiken door heen en weer te slingeren, soms even speels op de rem te trappen en als afsluiter weer een middelvinger uit het raam. Thank God waren we snel bij het consulaat, veel langer had ik niet in de taxi willen zitten. In het consulaat nam ik vol blijdschap mijn paspoort in ontvanst. Een super cool paspoort want in plaats van ‘Uitgegeven door de Burgemeester van Zaanstad’ staat er nu ‘Uitgegeven door Consulat-Sydney’. NICE!
Vanaf het consulaat terug gelopen door de stad richting het hostel. Hele mooie stad vind ik zelf! Lekker ruim, minder crowded dan Sydney en het weer zat ook nog eens mee. We hebben veel gezien! Er is nu Brisbane Festival, daarom hebben we ook het festivalterrein bezocht. Heel leuk om te zien en veel mooie kunst ☺
In het hostel hebben we op internet opgezocht welke laatste stap ik moest zetten om veilig in en uit Australie te kunnen. Bij mijn paspoort zat een brief die vertelde dat ik nog wat formulieren moest invullen. Dat bleek allemaal wat lastiger dan gedacht. Mijn Engels is niet slecht, maar dit was wel even moeilijk om te begrijpen. Papa dus vroeg uit bed gebeld die adviseerde naar het kantoor te gaan waar ik de formulieren in moest leveren. Ondertussen was het al half 4. Alles gaat hier super vroeg dicht dus Maui en ik weer met een noodgang (lopend/snelwandelend) naar het kantoor waar ik zijn moest. Om 10 voor 4 kwamen we daar aan, het sloot om 4 uur en er stond een rij. Lichtelijk stress momentje. In het weekend zijn ze niet open en maandag moet ik het land uit. Zonder geupdate gegevens, geen toestemming het land te verlaten. De rij ging gelukkig sneller dan verwacht. Ik leg uit waar ik hulp bij nodig heb. Er wordt om mijn nieuwe en oude paspoort gevraagd, wat ingetypt in de computer, op een knop gedrukt en huppa 5 voor 4 stond ik weer buiten. Geupdate gegevens voor de Australische overheid, ik kan maandag het land uit!
Het hele paspoort avontuur was op sommige momenten nogal stressvol maar gelukkig is alles goed afgelopen. Hopelijk kom ik morgen dan ook zonder problemen het land uit en alle andere landen die ik nog ga bezoeken in.
Later op de dag nog een trip naar de Australia Zoo geboekt bij het hostel. Weer een dagje vroeg op, de bus vertrekt 07:45…

Australia Zoooo, Kangaroooo

Zaterdag is weekend, en ook al leven we hier niet echt met weekenden, 06:00 opstaan op zaterdag voelt niet helemaal natuurlijk.
Gelukkig wat slaap in kunnen halen in de bus en met een dosis energie de Zoo in. Wat een MEGA dierentuin is dat. En wat veel dieren die ik nog nooit van zo dichtbij heb gezien! We begonnen bij de slangen met plaatjes erbij waar ze in Australie voorkomen. Voortaan maar even dubbelcheck voordat ik ga slapen…
Er waren 3 verschillende tuinen waar je echt tussen de dieren kon lopen. Als eerst de vogeltuin. Heel mooi al die verschillende vogels en super gaaf als er 1 heel dichtbij langs vliegt. Daarna was er een Kangaroo tuin! Nu konden we echt kangaroos aaien en voeren. Zo gaaf! En de laatste tuin was een Koala tuin! Eindelijk koalas gezien. Omdat we er zo vroeg waren was het nog super rustig. Daarom kon ik heeeel lang de koalas aaien! Zooo schattig! Er waren ook baby’s koalas, heel lief allemaal. Ze hebben wel een beetje een vreemde geur vond ik, maar dat maakte ze niet minder schattig. Zo blij dat ik koalas heb gezien en heb mogen aanraken.
Het park had ook een showprogramma. Om 12:00 gingen we naar de mainshow. 1 ziek grote krokodil!!!! Ik had geen idee dat die beesten zo groot konden worden, niet normaal! En zo leerzaam ook allemaal. Ik durf geen troebel water in meer hier, voordat ik het weet heeft een krokodil je te pakken ;)!
De andere show was met tijgers. Daar lieten ze zien hoe ze de tijgers trainen. Door ze op een bepaalde manier te trainen hoeven ze niet verdoofd te worden als ze bloed moeten afnemen of andere medische ingrepen. Veel beter voor de tijgers dan dat ze eerst plat gelegd moeten worden. En wat een mooie beesten zijn dat eigenlijk! Echt impressed.
De shows waren niet zoals je ze zou verwachten in de meeste dierentuinen. Het waren echt leerzame shows waar de dieren geen speciale trucjes moesten laten zien maar juist het natuurlijke gedrag showde. Zo onwijs gaaf!
De dag zoo was zeker geslaagd!
Terug in het hostel werd alles minder relaxed. We hebben nogal ‘baggageproblemen’ (lees: teveel spullen, teveel gewicht voor wat er mee mag).
Eerst dus even een was doen om alles zo licht mogelijk te laten zijn. Daarna de droger in om alles in de tas te kunnen doen. En daar begon het allemaal.
2 tassen die ieder maar 15 kilo mogen wegen. 4 pennys met een totaal gewicht van al 8 kilo. Rekenuit en er zijn nog weinig kilos over, maar nog wel veel kleding. Luxeproblemen noem je het ook wel. Na een gepuzzel tot 10 uur ’s avonds vonden we het wel mooi geweest. Een rugtas voor Maui die extra kleding zal dragen, mijn eigen tas die maar 23 kilo mag wegen (op de heenweg woog die 27) en de gedachte dat voor elke kilo extra er gedokt mag worden. Klein luxeprobleem drama. Wel een uitputtend taakje dus heb die nacht primaaa geslapen.

Bye-bye-zwaai-zwaai broer(tje)

Vandaag is de dag dat Maui terug naar Nederland zal gaan en ik 8,5 dag alleen zal zijn. Na eindelijk een dagje uitslapen zijn we lekker de hele dag gaan relaxen. Super mooi weer, natuurlijk wat zonnestralen meegepakt. Potjes pool gespeeld en met wat oefenen in de soos maakt mij dat een lastige tegenstander. Rond half 6 richting het vliegveld. Nogal vroeg aangekomen, de incheck bali was nog niet eens open. Wel was een man fanatiek allemaal paaltjes aan het verschuiven om een perfecte rij te kunnen creeren. Pas nadat hij daar tevreden mee was gingen de incheckbalies open. We wisten van te voren dat we bij zouden moeten betalen omdat we te zware tassen hadden alleen zou het een verassing zijn hoe mild de medewerkster zou zijn. Uiteindelijk maar 2 kilo te veel, terwijl we zelf op 7 hadden gerekend. Super relaxed! Ingecheckt en wel kwam dan het moment daar. Mijn lieve broertje uitzwaaien waarmee ik de afgelopen drie weken zoveel nieuws, leuks, spannends en te geks heb mee gemaakt! Even slikken maar hij is veilig op weg naar Nederland.
Nu zit ik dus alleen in de hostelkamer en heb mij even getroots met wat chocola. Wat trouwens niet het enige slechte is wat ik de afgelopen drie weken heb gegeten. Pfoe. Daar moet even verandering in komen op de volgende bestemmingen.

Al met al ben ik hier drie kilo in balans. De drie kilo die ik in mijn tas ben kwijt geraakt zitten er geloof ik bij mijzelf aan. De welbekende backpackers kilo’s ben ik rijker, net als vele ervaringen in Australie. Morgen vertrek ik zelf naar Fiji waar ik een weekje helemaal alleen zal zijn. Spannend!

Tot het volgende verslag, uit Fiji!!!!

Ps Bedankt iedereen die met mij geskyped/gefacetimed heeft. Super leuk!!
Pps Foto’s zijn op facebook te vinden omdat deze site niet helemaal doet wat ik m vraag.


  • 29 September 2013 - 14:26

    Marco Wollrabe:

    Hi Ikaika & Maui,

    Zo, zo,.... benijdenswaardig allemaal. Zie het helemaal voor me.
    Je rugtas straks weer lichter maar jullie hoofden zijn gevuld met mooie herinneringen aan deze (toch wel) unieke reis.
    What's next?

    Gr.
    Sonja, Marco en Savine (SMS).

  • 29 September 2013 - 14:53

    Tijmen:

    Walvissen? Vet!
    Klinkt allemaal lekker! Over lekker gesproken, is t eten ook anders in Syndney?

    En waarom 4 Penny boards?
    Xx!

  • 02 Oktober 2013 - 10:28

    Hilde:

    Hi Ikaika,

    Wat een geweldige avonturen beleef je. Heerlijk om te lezen. Hier in Nederland wordt het echt herfst. Gelukkig is het deze week wel lekker zonnig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Ikaika

Australie Fiji Tahiti Hawaii USA

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 18230

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

20 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: