Fiji Timeee - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu Fiji Timeee - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu

Fiji Timeee

Door: Ikaika

Blijf op de hoogte en volg Ikaika

06 Oktober 2013 | Fiji, Nadi

Bye Bye Australia, Bula Fiji!

Oh nooo wat ging Australie snel. Het is alweer mijn laatste dag. Boehoe!
Om 10 uur moest ik mijn hostel al verlaten terwijl mijn vlucht pas om 22:45 zou gaan. Gelukkig kon ik mijn bagage in een locker doen dus kon ik gewoon de stad nog in. Dat heb ik dan ook gedaan. Even een kaartje scoren voor mijn overgrootoma, die het natuurlijk heel wat (en soms wat onnodig) vind dat ik naar de andere kant van de wereld ga. Daarna heb ik heerlijk door de stad gelopen en nog meer van Brisbane mogen zien. Ik vind het echt een mooie stad waar ik zeker nog wel een keer naar terug wil.
Best vreemd om ineens alleen te zijn, nadat je drie weken met je broertje hebt gereisd.
Rond 6 uur richting het vliegveld wat allemaal heel snel ging. Net als dat ik Maui ging afzetten was ik zelf ook wat te vroeg. No worries, ik vermaak me wel. Het inchecken ging helemaal goed. Ik kon zelfs met wat extra bagage kilos kosteloos mijn ticket in ontvangst nemen. Altijd fijn.
Achter de douane was er weinig te doen dus ging ik alvast naar mijn gate. Daar zat iemand lekker ‘ietwat vreemde’ muziek te luisteren, op speaker, alsof hij de enige was. Gelukkig kon ik mij verdiepen in wat schrijfwerk wat lichtelijk verstoord werd door een brandalarm. Niemand reageerde er op dus bleef ik ook rustig zitten. Beetje groepsgedrag vertonen. Kort kwam er een mededeling dat er iemand naar het alarm ging kijken waarna het alarm 2 keer zo hard af ging. Wel heel toevallig dat mijn eerste en laatste nacht in Australie verstoord worden door een brandalarm. Uiteindelijk bleek het loos alarm te zijn en bleef iedereen net zo rustig zitten als hij/zij al deed.
Hup, op tijd het vliegtuig in op naar meer avonturen in Fiji!

Fiji Time

Dinsdag vroeg kwam ik om 04:00 aan op Fiji. Ik kreeg netjes een sms van Vodafone met ‘Welkom op Fiji’ waarna ik zelf dacht dat de tijd op mijn telefoon ook was aangepast. Dus voor mij was het 02:00, want ja Dat zijn mijn telefoon. Ik vond dat best vreemd omdat Killroy in mijn papieren had gezegd dat ik om 04:25 zou aankomen. Nou ja, prima ik ben in Fiji en het zal wel goed zijn. Door de douane op zoek naar mijn koffers, en bepakt en bezakt op weg naar mijn hostel. Ik had via de e-mail contact gehad dat ik zou worden opgehaald, maar omdat het (naar mijn idee dus) nog maar 02:00 was, vond ik het niet zo vreemd dat er niemand was. Even naar de balie waar een vriendelijke mevrouw een belletje naar het hostel deed. Ik zou binnen 10 minuten opgehaald worden. Zelf nam ik dat met een korreltje zout omdat iedereen het telkens over ‘Fiji time’ heeft. Eigenlijk geen tijd dus…Na 20 minuten nog niemand. De balie-mevrouw kwam naar mij toe met de mededeling dat het hostel had gebeld. Ik kon een taxi naar het hostel nemen en zij zouden opdraaien voor de kosten. Ook goed, taxi in en gaan. Kort ritje van ongeveer 20 minuten door onbelichte wegen en een totaal nieuwe omgeving. Niks westers te vinden zo op het eerste gezicht.
Aangekomen bij het hostel werd inderdaad de taxi betaald. Mijn eerste echte nacht zou pas die dag zijn en omdat ik zo vroeg arriveerde hadden ze nog geen kamer voor mij. Ik werd heel aardig naar een andere kamer geleid waar ik wat uurtjes slaap kon pakken. Wel moest ik om 10:00 eruit zodat ik van kamer kon wisselen. Prima, wekker zetten en wat uurtjes slaap pakken.
Toen de wekker om 11:00 ging (naar mijn idee dus 09:00) was ik heerlijk uitgeslapen en klaar voor mijn eerste echte dag op Fiji. De zon scheen volop dus het beloofde wat moois te worden. Bij de receptie vertelde ze dat ik mijn kamer nog niet in kon omdat de vorige gast nog niet uit had gecheckt. Niet zo raar aangezien het nog maar 09:30 was naar mijn idee…Uiteindelijk mijn kamer gekregen die echt super chill is. Eerste dag lekker op het strand door gebracht en twee aardige jongens ontmoet. Ashley uit England en Jacob uit Zweden. Samen met hen heb ik gegeten bij een hostel verderop waarna Jacob weg moest naar het vliegveld omdat hij naar huis ging. Hij vroeg hoe laat het was waarop ik antwoord gaf. Ashley keek me vreemd aan en zei dat ik het niet helemaal goed had. We leefde al 2 uur later!
Eind van de dag kwam ik er dus achter dat ik de hele dag 2 uur vroeger had geleefd dan de rest van Fiji. Best prettig om uiteindelijk weer op de juiste tijd te zitten. Vond het al zo vreemd dat ik goed uitgerust was na korte slaap (eigenlijk dus lang), dat ik mijn kamer nog niet in kon (terwijl ik er al lang in had moeten kunnen) en dat de dag zo langzaam voorbij ging (terwijl het uiteindelijk veel later was dan ik dacht). Een betere introductie met Fiji tijd kon niet, ik had een dag zonder echte tijd overleefd en dat is hoe ze het hier doen.
Na het eten ging ik naar een ‘openings ceremonie’ waar je met zn allen wat muziek maakt, liedjes zingt en wat praat. Dat allemaal onder het genot van een kopje ‘kava’. Kava ziet eruit als water wat niet helemaal goed gereinigd is. Het hoort nou eenmaal bij de traditie dus een kopje kava moest gedronken worden. Not really my thing. Niet te zuipen dat kava…Blij dat ik het bij 1 kopje kon houden. Wel officieel verwelkomd in Fiji.
Bij de openingsceremonie leerde ik een Nederlandse jongen kennen (Patrick) die ik de volgende dag weer zou tegen komen.

Nadi Town

Het weer was woensdag een stuk minder. Weinig strandhangen dus. Bij de bar kwam in Patrick en een ander meisje (Daisy uit England) tegen. Daarmee ben ik richting Nadi het stadje gegaan. In de bus zonder ramen over lekkere zandweggetjes. Alleen dat al vond ik een hele ervaring. In Nadi aangekomen zijn we de main street afgelopen. Ik was blij dat ik samen met Patrich en Daisy was want de verkopers proberen constant een praatje te maken en je binnen te lokken. In het begin lijkt het allemaal heel vriendelijk bedoeld, maar je komt niet zo makkelijk van ze af. Met zn drieen kan je lekker blijven doorlopen en elkaar een beetje meetrekken. De winkeltjes waren niet zo bijzonder. Veel van hetzelfde en veel chaos. Souvenirs waar je weinig aan hebt, veel eettentjes en een leuke ‘handicraft market’. De markt kort op gegaan wat wel leuk was om te zien.
Aan het einde van main street was een grote boedistische tempel. Super mooi! Onwijs veel kleuren en echt een heel mooie tempel. We mochten niet naar binnen omdat we niet gepast gekleed waren, maar de buitenkant was mooi genoeg om te genieten.
Vanaf daar zijn we terug gegaan naar main street en hebben we geluncht. Patrick bestelde een Veggie Burger wat dus een broodje met sla etc is, op de burger na…Weer wat nieuws geleerd!
Terug in Nadi heb ik samen met Patrick wat gegeten en voor de rest van de avond wat gechillt. Daar kwamen we erachter dat we een soortgelijke trip doen. En dat het zomaar kan zijn dat we elkaar op verschillende plekken weer tegen komen. We zijn tegelijk in Hawaii, California, Las Vegas en New York! Super toevallig en de eerste reiziger die ik tegen kom die ook naar Amerika gaat.
In de avond schreef ik mij nog in voor een Surf en snorkeltrip voor de volgende dag.

Strandhangen

Netjes op tijd op gestaan want de surf en snorkeltrip wilde ik zeker niet missen. Helaas was ik de enige die er zo over dacht want uiteindelijk ging het niet door. Heel vaag allemaal. Ik werd aangesproken of ik wilde surfen, de tide was niet goed en dat was alle informatie die ik kreeg.
No worries zoals de aussies zeggen, we leven hier op Fiji tijd dus ga ik mijn dag anders doorbrengen. Helemaal goed om de hele dag op het strand liggen te luieren. Zo relaxed! Ik leer hier echt wel te genieten van het niks doen, niet op tijd te leven en alles maar op je af te laten komen. Zo fijn! En natuurlijk heel anders dan dat ik voorheen deed. Die avond was het ook een diner voor 1 en dat was ook helemaal goed. Ik ben een beetje trots op mijzelf ;)
In de avond nog maar eens ingeschreven voor een andere trip, hopen dat die morgen wel door gaat!

Castaway Island

Weer de wekker, dit keer voor een trip die wel door gaat! Ik sprak wat meiden aan die ook mee zouden gaan op de trip. Beide uit Amerika en 1 woont in Huntington Beach waar ik vaak heen ga. Meteen even afgesproken dat ze mij een dagje mee uit neemt daar om wat meer van Huntington te kunnen zien! Super leuk!
Met een vissersbootje op weg naar de eerste stop. Zandbanken en helder HELDER water! WAUW. Echt sprakeloos hoe mooi dat was. De eerste keer dat je van de boot in het heldere water springt is echt ongelovelijk. Groot geluksmoment! Bij de zandbanken kunnen snorkelen en zonnen. Zo onwijs mooi en zo cool om eindelijk Fiji te zien zoals je het kent van de plaatjes. (Ik verblijf op het ‘hoofdeiland’ in Nadi, waar het strand niet wit is en de zee niet helder blauw. Gelukkig is de zon wel hetzelfde).
Na wat snorkelen en genieten op naar stop 2. Dat was op een klein eilandje met een lang wit strand en een helder blauwe zee daarvoor. Op dat eiland kregen we lunch. Iets wat ik zelf nooit gezien had. Natuurlijk ging ik het wel proberen. Ik weet niet zo goed of ik het nou chill vond of niet. Het was een nieuwe smaak die ik binnen kon krijgen, maar of ik het nog eens zou eten weet ik niet zo goed. Wel tof om wat nieuws en totaal onbekends te proberen.
Na de lunch op weg naar onze eindbestemming. ‘Castaway Island’. Dit is het eiland waar de film ‘Castaway’ met Tom Hanks is opgenomen. Zelf nog niet gezien maar wel cool om daarheen te gaan. Castaway island is onbewoond en bestaat uit 2 grote ‘rotsbergen’, wit strand en een blauwe zee. Onwijs mooi! Aangekomen op het eiland gingen we eerst een hike doen. Op onze slippers en in bikini door de bush bush op weg naar een ‘million dollar view’. Het was best zwaar om de rotsen en zandstukken te bewandelen met slippers. Uitdeinlijk is het gelukt. En inderdaad, wat een uitzicht!!!! Je kon het hele eiland zien en een stuk over de oceaan uitkijken. Een aantal andere eilanden kon je zien en de mooie palmbomen op ons eiland gaven je echt een ‘op een onbewoond eiland’ gevoel. Genieten!
De terugweg was wat zwaarder omdat het nogal stijl was, de ondergrond niet vast en met slippers lopen is dan niet zo heel relaxed. 1 van de meiden (Alana uit New Jersey) kon het niet zo goed aan met of zonder slippers. Onze stoere Fiji guide James heeft haar op de rug gedragen naar beneden. Best eng om te zien maar die gast is net een aapje zo makkelijk gaat hij door het landschap.
We zijn nog langs de grot geweest waar Tom Hanks in de film wat scenes heeft. Vanaf de grot terug naar het strand. Halverwege waren we James even kwijt. Die bleek in een palmboom te zitten. Hij gooide wat kokosnoten naar beneden, kwam weer veilig op de grond staan en opende de kokosnoot. Voor het eerst ECHT kokosnootwater gedronken. En het is SOOOO GOOOD! Weer een groot geluksmomentje!
Aangekomen op het strand lekker in de zee gezwommen en gesnorkelt. Onwijs mooie vissen gezien! Het is zo cool dat je vanaf het wateroppervlak heel goed de diepte in kan kijken. Heel erg helder water, ik kan er nog steeds niet over uit!
Om 4 uur ging de boot weer terug naar Nadi. Best vervelend om zoveel schoonheid achter te laten. Gelukkig weet ik dat ik volgende week weer terug ga naar veel mooie eilanden.
Terug in Nadi had ik samen met Alana en Kendra (uit Huntington) afgesproken wat te gaan eten. Eerst zijn we wat gaan drinken bij hun hostel met veel andere reizigers waarna we bij mijn hostel hebben gebbqt. Tijdens de bbq ging er een kampvuur aan op het strand. Daar hebben we gechillt na het eten en was er een vuurshow. Heerlijk avondje.
Afgesproken met wat DoDo van het hostel om te gaan surfen te volgende dag. Hopelijk gaat het nu wel echt door!

Surfen!

Weeeeeer de wekker. Niet heel relaxed.
10:00 stond ik klaar om te gaan. Nobody there. Ik dacht NOOOO niet weer, ik wil surfen! Dus sprak ik 1 van de hostelmedewerkers aan. Die verwees Mij door naar een huis verder in de straat. Voor ik het wist zat ik in een busje met 1 vrouw, een surfinstructor en 4 surfboards. Heel vreemds, maar he, als het goed is ga ik surfen.
Onderweg wat stops gemaakt. Eten gehaald, nog een instructor opgehaald en 2 andere leerlingen.
In Sigatoka bij de Sandunes National Park stopte we. Eerst de zandduinen over (met board en al) om bij de zee te komen. NOT GOOD! Het zand was zoooo heet, dat zelfs met slippers het onwijs heet was. Boehoe momentje. Totdat je het uitzicht en de zee zag! Dat zag er zeker goed uit. Snel naar het strand toe om wat ‘droge lessen’ te krijgen, wat stretchen, droge pop ups te doen en GAAAAN. Het was een beetje een rommelbak dus blue waves zoals in Australie waren er niet. Verder in zee waren wel wat betere setjes alleen daar was ik zeker nog niet aan toe. Lekker in de white wash zitten rommelen. Eindelijk gesurft! Weer helemaal de feeling back. Zeker niet de laatste keer op mijn trip dat ik heb gesurft.
Om half 3 zijn we gestopt. Weer over de sanddunes terug naar het busje. HEEEEEET ZAND! Bij het busje kregen we lekkere lunch. Dat gaat er wel in na een klotsbak met sterke stroming. Heerlijk dagje, beetje rozig dat wel. De terugweg duurde een uurtje. Beetje lopen doezelen maar uiteindelijk fris en fruitig in Nadi aangekomen. Normaal zou het mij 180 dollar hebben gekost, voor mij mocht het 80 zijn omdat ik zelf de golven pakte, ik had maar 70 dus uiteindelijk heeft het mij maar 70 dollar gekost. En dat is omgerekend 28 euro. 28 euro voor een heen en terugreis van 1 uur, een surfboard en lunch. Ik zeg: niet verkeerd!
Na het surfen heerlijk gedoucht en fris de avond in.

Nog een keer surfen!

Vandaag een trip naar Natadola beach gepland. Netjes om 8 uur aanwezig want dan zouden we vertrekken. Stom dat ik er weer intrap want het is uiteindelijk 10 uur geworden. Pas om 10 uur gingen we weg naar Natadola beach. We zouden gaan surfen, snorkelen en strandhangen. Helaas waren de golven niet zo heel erg goed dus gingen we naar de Sanddunes waar ik de dag daarvoor ook was geweest. Gelukkig niet over de hete duinen zoals de vorige dag, maar een wat langere weg over zand wat niet zo heet was. De golven waren wel oke. Helaas niet genoeg longboards voor iedereen dus kreeg ik een shortboard. Puur en alleen omdat ik al wat ‘vaker’ had gesurft. Wow! Wat is dat moeilijk! Van een longboard naar een shortboard. Ik had super veel moeite om eerst normaal op het board te blijven liggen, maar toen ik dat onder de knie had kon ik een stuk de zee in peddelen. Stuk hogere golven dan zaterdag wat ik soms nog best spannend vind. Zeker in een zee die ik niet ken en een instructor die voor eigen succes gaat. Weinig golven kunnen pakken tot ik terug ging naar het strand omdat mijn leash afgebroken was. De aller aller laatste golf die ik probeerde te pakken lukte! Ik was zooooo blij dat ik 1 golf op een shortboard heb kunnen pakken. Ook al was het voor 1 nanoseconde, ik stond en kon even mee op de golf. WAUW! Stoked!
Om 16:00 gingen we ongeveer terug naar Nadi. Weinig bijzonders daar, just another relaxing evening. Prima!
Papa is onderweg naar mij, dus nog 2 nachtjes slapen heb ik weer een echt reismaatje ☺

Tot het volgende verslag!

Ps Geen foto’s dit keer. Fiji time voor facebook waardoor uploaden vanaf de computer onmogelijk is.


  • 07 Oktober 2013 - 14:36

    Hilde:

    Opnieuw leuk en interessant om te lezen. Blijf mooie verhalen sturen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ikaika

Australie Fiji Tahiti Hawaii USA

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2357
Totaal aantal bezoekers 18193

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

20 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: