Regen. Haaien. Ziekenhuis. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu Regen. Haaien. Ziekenhuis. - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ikaika Husslage - WaarBenJij.nu

Regen. Haaien. Ziekenhuis.

Door: Ikaika

Blijf op de hoogte en volg Ikaika

22 September 2013 | Australië, Sydney

Een weekje geleden begon ik mijn verslag met de uitleg dat ik in kopjes ging schrijven en waarom. Ik wist niet precies wie korte verslagen zou waarderen maar sinds mijn vorige verslag heb ik al 3 keer terug gehad dat hij/zij het was die had gezegd dat ik het kort moest houden. Dus speciaal voor jullie, en alle andere lezers, weer een verslag met kopjes.

Travel Day

Maandag 16 september om 07:00 stond de surfkamp bus op ons te wachten. Dat betekende vroeg op, waardoor Maui en ik nog een klein stukje Hurley Pro mee konden pakken. Wij waren niet het enige uit het hostel die op surfkamp gingen dus met een klein groepje stonden we slapend te wachten op de bus.
Helaas was deze iets later dan gepland maar eenmaal gearriveerd ging alles erg snel. Bus in, wat algemene informatie over wat wel en niet in de bus mag en huppa richting surfkamp.
Ik wist niet zo goed waar het surfkamp precies was omdat het Spot X wordt genoemd, maar op 1 of andere manier dacht ik dat we er na 3 uur rijden wel zouden zijn. Maar na 3 uur was pas onze eerste stop. Tijd voor een ontbijtje waarna de busreis verder ging. Nog twee stops gemaakt en om kwart voor 4 waren we er dan eindelijk. Spot X, surfkamp. Ons verblijf voor de komende 5 dagen.
Het had de hele reis een beetje geregend en ook dat we aankomen op surfkamp was het nog niet droog. Beetje regen kunnen wij wel tegen. We kregen een korte rondleiding op het kamp waarna de kamer indeling bekend werd gemaakt. Samen met Maui en een Duits meisje (Julia) in een kamer voor 4 personen, want persoon 4 was nergens te bekennen. Prima 2 stapelbedden, in een soort van container. Net genoeg.
Om half 7 een korte introductie door de staff, weer wat regels en daarna eindelijk eten. Zo een busreis zorgt ervoor dat je heeeel veel honger hebt. Gelukkig was het een goede maaltijd, precies genoeg, en super lekker!
Na het eten was er weinig te doen op het kamp, iedereen was super moe dus al snel ging iedereen richting kamer. EN TOEN BEGON HET ZOO HARD TE REGENEN! Niet normaal. Hele nacht door blijven regenen, beetje koud gehad tijdens het slapen maar dat we wakker werden was het al weer een stuk droger.

Wetsuits binnestebuiten, surfboards die wegwaaien en kangeroos

Dinsdag om 10 uur begon de eerste surfles. Ontbijt bestaat uit een klein buffet waar ik kies voor cereal. Om 10 uur kwam de groep bij elkaar en begonnen we uiteraard met een lang stuk theorie. Veel hadden nog nooit gesurfd en voor hen was het dan ook een wijze les. Voor mij een goed opfrismoment en zeker ook nieuwe dingen bijgeleerd aangezien surfen nergens hetzelfde is. We mochten gelukkig na een tijdje het water in maar nog wel alleen bij de white wash (het gedeelte waar de golf al gebroken is en het ‘witte water’ richting strand gaat). Voordat we het water in gingen moesten de wetsuits aan en board gepakt worden. Een aantal hebben het gepresteerd om hun wetsuit binnenstebuiten aan te doen, en zich daarna af te vragen hoezo die rits zo moeilijk dicht gaat. Een fout die ik zelf nog niet eerder heb gezien. Ook het dragen van een board (2 boards met zn 2en) ging niet iedereen even makkelijk af. Toch wel onhandig zo een groot ding, zeker als er een windje staat. Gelukkig heeft iedereen veilig het strand kunnen bereiken, wat amper 2 minuten lopen is. Eerste keer in het water kreeg ik een lief duwtje van de instructor, en de tweede keer ging het al helemaal zelf. Ik stond er nogal verbaasd van omdat ik niet verwacht had dat de white wash zoveel power had dat ik amper moest peddelen om een ‘golf’ te pakken. Super leuke ochtend, helemaal zin in alle andere lessen!
Lunch was ook primaaa, lekker een tosti maken of wrap, genoeg keuze. Minder was wel de tijd tussen de lessen, omdat op het kamp zelf vrij weinig te doen is. Het ligt nogal afgelegen dus je vrije uurtjes moet je soms even doorbijten.
Les 2 gingen we vrijwel direct het water in, even beginnen bij de white wash en stiekem proberen wat stapjes op mn board te zetten. Ik vond dat echt best moeilijk, maar wel leuk om een uitdaging te hebben! Na weer lekker twee uur in het water was de les alweer voorbij.
Na het surfen was er een activiteit: kangeroo golf. Met de groep richting een golfbaan waar kangeroos rond lopen alsof het heel normaal is. Misschien is het dat ook wel, maar voor Maui en mij was het de eerste keer dat we kangeroos zagen, en deze waren zelfs in het wild!! Kangeroo golf is gewoon golven, op een golfbaan waar toevallig ook kangeroos rondlopen. Echt heeeeel stoer om te zien! Rustige beesten, beetje nieuwsgierig en lijken alles wel prima te vinden.
Super chill, hele dag droog geweest en mn groep een stuk beter leren kennen.
1 Iers meisje (Sarah) waar ik het erg goed mee kan vinden, 2 Duitse meisjes (Hannah en Liza), een stelletje uit Zweden (Denis en Ida) en nog wat andere uit overal en nergens.
Dinsdag avond was er weinig te doen. Iedereen was pretty tired na de surflessen, om 10 uur netjes de gordijnen dicht gedaan.

Les om 9 uur & Team Unicorn!!!

Om 9 uur ’s ochtends de eerste les. Weer snel het water in en dit keer mochten we proberen echte golven te pakken (Green waves). Ik wilde het graag proberen al ben ik soms nog wel een beetje angstig. De eerste keer lukte direct dus ik was zeker gemotiveerd het vaker te proberen. Natuurlijk een aantal whipe outs gehad, maar die wegen niet op tegen de momenten dat ik wel een golf kon pakken. Zo een vet gevoel, niet te omschrijven eigenlijk! Na de les weer chillen, lunchen en om 2 uur de volgende les.
In de middag is de wind wat sterker waardoor ook de golven minder fijn zijn dan de ochtend. Maakt niet uit, er is altijd wat te doen in het water. In de white wash geprobeerd samen op een board te staan wat voor een paar secondes lukte voordat we het balans kwijt raakte. Na 2 uur moesten we eruit. Helaas helaas, maar morgen weer een nieuwe dag.
Na het avondeten was het tijd voor een potje Trivia. Het begon met normale topografische vragen. Na elke ronde veranderde de soort vragen. De laatste ronde ging om het raden van liedjes/artiesten. Alle scores bij elkaar opgeteld vertelde ons dat Team UNICORN gewonnen had. YEAH! My team won! De volgende dag mogen we een prijs uitzoeken! Yeeeeej!

Surfen, Haaien, Ziekenhuis???

Donderdagochtend om 9 uur les! Het was zoooo relaxed! Niet te geloven hoe goed de golven waren. Eigenlijk alleen maar green waves gepakt wat nu een stuk beter gaat. Ik kan water eerder in balans op mn board staan waardoor ik iets hogere golven kan pakken. Natuurlijk nog steeds niet extreem, maar voor een meisje van 1.58m groot genoeg!
Net lekker bezig toen de instructor keihard riep OUT! GO OUT! Ik dacht eerst dat hij boos was maar een meisje uit mijn groep zei dat er misschien een haai zou zijn. Snel het water uit. Het bleek uiteindelijk een dolfijn te zijn…pff en dat heb ik gemist want ik heb nisk gezien ☹
Op de kant zag ik Maui al zitten, alleen niet helemaal relaxed. Ik vraag wat er aan de hand was en hij zegt dat hij een harde klap van zn surfboard heeft gehad. Ik heb gezegd dat hij even anders moest gaan liggen/zitten waarna 1 van de instructors vroeg wat er aan de hand was. Omdat Maui last van zn nek had en tinteling in zijn benen werd er besloten een dokter bij te halen. Een half uur later arriveerde de ambulance die Maui’s wetsuit open knipte om wat checks uit te voeren. Ze besloten een nekbrace om te doen en voor verdere controle naar het ziekenhuis te gaan. Ik als een speer alle spullen pakken die we in het ziekenhuis nodig zouden hebben en toen ik terug kwam bij de ambulance lag maui er al in. Voor vertrek richting ziekenhuis kreeg Maui wat pijnstillers ingespoten. 1 tegen misselijkheid omdat hij daar veel last van had en 1 morfine shot. Die kikte op geven moment lekker in dus was de pijn draagbaar.
40 minuten verder komen we aan bij het ziekenhuis. Daar moest ik een aantal formulieren invullen. Een mevrouw vroeg waar we vandaan kwamen waarop ik Nederland antwoorde. Krijg ik als reactie terug: Oh mooi, dan hoef je niet te betalen. Als je bijvoorbeeld uit China komt, dan wel…Beetje apart?
Anyways, Maui was naar een nieuwe ruimte gereden (nog steeds met nekbrace om) waar even later nog meer dingen gecheckt werden. Suikerspiegel, hartslag, ademhaling, alles bleek in orde te zijn. Wel wilde ze een X-ray maken om te kijken of er niks beschadigd was. Zoals in vele ziekenhuizen ging er nogal een tijdje overheen voordat een X-ray gemaakt kon worden. Maui mocht/kon niet bewegen door de nekbrace waardoor alles wat langer leek te duren. Uiteindelijk richting X-ray waaruit kwam dat er geen beschadigingen waren gevonden. Opgelucht en wel rustig de nekbrace af, aankleden en ontslagen worden uit het ziekenhuis. Alles liep gelukkig goed af.
Toevallig werden we net door Rob van surfkamp gebeld toen we het ziekenhuis uitliepen. We zouden worden opgehaald. Prima. Terug op het kamp iedereen gerust kunnen stellen dat er niks ernstigs was. Op hoofdpijn en soms wat misselijkheid na ging alles goed.
Die avond was er een beachparty. Gezellig op het strand met de hele groep een drankje gedaan, wat gedanst en genoten van de omgeving. De maan was super helder waardoor je heel goed de zee kon zien, die een mooie glinstering had.

8 uur les?! Op naar Byron!

Kan het NOG vroeger? Ja dat kan, 8 uur les. Opstaan met 1 kamergenoot minder (Julia was nergens te bekennen?) en met heeeel veel zin om te gaan surfen. Hoe vroeger je gaat surfen, hoe beter de omstandigheden zijn. En dat hebben we vrijdag geweten. Het was zoooo freaking goed! Zo goed dat ik 2 uur surfen zeker niet genoeg was. Omdat vrijdag vertrekdag was hadden we ook maar 1 les. Super balen!! Genoeg kriebels achtergelaten om op andere plekken te gaan surfen.
Na de les tas inpakken, douchen, op het strand chillen en om 4 uur eindelijk de bus richting Byron Bay. Afscheid van iedereen genomen die langer bleef en met een kleine groep verder. De buschauffeur had van te voren gezegd dat je naar de wc moest gaan omdat er geen stops zouden zijn. Helaas was de blaas van Hannah niet zo sterk waardoor ze echt aandrong op een stop. Een beetje bozige buschauffeur besloot toch maar even te stoppen bij een rest area. Daar sprongen Hannah, Liza en Julia de bus uit direct richting bosjes, LANGS HET TOILETGEBOUW, om even te gaan wildplassen. De buschauffeur vond dat nogal vreemd dus vroeg hoezo ze de bosjes in waren gegaan. Bleek dat ze het toiletgebouw totaal gemist hadden…Typisch Duits..?
Om 7 uur arrival in Byron Bay. Eerste indruk is hippie. Wij zouden opgehaald worden door een shuttle bus om richting het hostel te gaan, alleen kregen we daar geen contact mee. Daarom maar een stukje gaan lopen waar we met geluk het busje tegen kwamen, die op weg was naar de bottle shop. Snel in het busje gedoken en om 8 uur konden we installeren in onze kamer. SUPER GROOT! Ik ging voor de zekerheid nog even vragen of het wel klopte want er staan bedden voor 5 personen in totaal. 2 tweepersoonsbedden en 1 eenpersoonsbed. Maar het klopte, dus in dit hostel slapen we lekker ruim. Heerlijk!
Nadat we alles in de kamer hadden richting het dorpje om wat te eten, daarna wat chillen en daarna ZONDER DE WEKKER TE ZETTEN de gordijnen dicht gedaan.

Hippie/Surf/Backpacker

Byron Bay. Een stadje wat moeilijk te omschrijven is. Een mix van doorgereisde hippies, lokale surfers en feestende backpackers. De eerste echte dag zijn we na het ontbijt het dorpje in gegaan. Onwijs veel surfwinkeltjes, met daartussendoor goede (beetje dure soms) eettentjes, en zo nu en dan een hippiewinkeltje. Weinig bijzonders deze dag, gewoon even de omgeving verkennen, wasje draaien en genieten van een blue bird.

Officieel nog 1 week, officieel 2 weken weg, officieel naar mn zin

Vandaag is het zondag. Officieel nog 1 week voor Maui voordat hij weg gaat, officieel 2 weken dat we weg zijn en ik heb het officieel naar mn zin. 1 relaxe dag is dit. Beetje uitslapen, beetje chill ontbijten, de hele dag luieren op het strand and thats it. Precies wat we nodig hadden na 1 week de drukte van Sydney 1 en week van goede surf. Wat een leven.
Ik kijk enorm uit naar alles wat nog komen gaat en kan bijna niet geloven dat het nog beter kan!

Oh ja, voor ik het vergeet. Kleine wijziging in het reisschema (regeltante is weer bezig geweest). De georganiseerde reis door Amerika gaat dus niet door. Mijn alternatief is net iets te duur dus ziet het er nu als volgt uit.
Eerste twee weken van November in Amerika. Las Vegas, Huntington Beach, (Disney?) en New York worden bezocht.
17 november terug naar NL, aankomst maandag 18 november 11:40 op Schiphol.
6 december naar Hawaii waar ik t/m 21 december zal verblijven. Waarom dan? Omdat ik dan de Billabong Pro (Pipeline) ga meemaken! LIFE’S GOOD!

Xxxx

Ps Bedankt Bali, voor de uitgebreide updates van de Hurley Pro.
Pps Bedankt iedereen, voor het lezen van dit ‘korte verslag’.
Ppps Ik probeer foto’s te uploaden maar dat gaat niet zo soepel…sorry.
Pppps Ik hoop dat iedereen die naar Wet ’n Wild is gegaan het naar zn zin heeft gehad!

Laatste: in het boekje van Australia staat ook wat voedsel wat je hier geprobeerd moet hebben. Beter had ik dat niet gelezen, Lamingtons en TimTam ZOOOOO GOOEED!

  • 22 September 2013 - 10:49

    Joop:

    Darlinggggggg!!!!

    Wat klinken je verhalen geweldig. wooooow zo stoer dat je gewoon weg bent en dat je het zo naar je zin hebt. Wanneer ga je naar vigi? (hoe schrijf je dat)

    Heb je al een knappe surfer versierd en ben je al een brownie????

    DIKKE KUS en ik mis je!

    xxxxxxxxxxxx

  • 22 September 2013 - 11:29

    Hilde:

    Hi Ikaika,

    Wat maak je een geweldige dingen mee. Koester al je ervaringen en je verhalen vind ik geweldig om te lezen.

  • 22 September 2013 - 12:59

    Marco Wollrabe:

    Hi Ikaika,

    Leuk zo die reisverslagen. Je schrijft boeiend. Ver weg maar toch dichtbij. Jullie maken spannende dingen mee. Hoort bij het reizen en de fraaie bestemmingen. Zelf zie ik alles als een soort van les / leergeld. Er is maar één manier om er achter te komen en dat is om het te ervaren en dat doen jullie. Chapau!! Hoop dat Maui zich weer snel senang voelt.

    Groet en het goede,
    Marco, Sonja & Savine.

  • 23 September 2013 - 01:48

    Diana:

    Hey Ikie!

    Klinkt echt super leuk allemaal, veel plezier!!

    Groetjes, Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Ikaika

Australie Fiji Tahiti Hawaii USA

Actief sinds 20 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1179
Totaal aantal bezoekers 18225

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

20 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: